dilluns, 14 de juliol del 2008

Cooperatives i castells



L'altre dia vaig, llegint El Felanitxer, trobar un grapat de coses d'allò més interesants.
Per exemple això de que es va inaugurar el nou col·legi de la Cooperativa "Es Lledoner" a la zona del desaparegut Puig de Sant Nicolau, entre el centre urbà i el polígon de ses mamades.
El titular podria esser ben bé el de "Ja era hora!" perquè m'en record perfectament com en Massot, en aquells tediosos horabaixes de primer o segon d'ESO en que mos ensenyava naturals, mos contava allò de que nosaltres fariem el quart d'ESO al nou edifici. Afortunadament, a aquestes altures ja tenim el quart d'ESO ben fet i aprovat. Per cert, cal dir que l'altre setmana varem anar amb n'Aina a cercar el títol d'ESO al carrer Zavellà i tot el personal, entre els quals hi havia tots els nostres professors des de na Francisca Sagrera fins a na Gilart, passant per don Toni Maimó o na Jero (que mos va donar els títols) estava de mudança.
Si, en unes dates en que tothom suposa que els professors ja son a la platja els d'Es Lledoner traginaven trastos. I és que això de ser cooperativa ha de ser dur a la força ja que, sense anar més enfora, aquest nou edifici ha costat 2,2 milions d'euros que han hagut d'abonar religiosament els i les cooperativistes. Jo no som de números però si son 47 els cooperativistes me surt a quasi 48.000 € per cap. Aquesta xifra, per gent com en Maties que, literalment, se forra a base de repassos, no suposen un problema important, però per altres persones treballadores suposa un desemborsament important.
Sigui com sigui, no és d'extranyar que al pati del nou centre hi col·loquin els noms en ceràmica dels qui han apoquinat i m'imagin que en aquest, els càstigs per fer malbé el material seràn més durs (o jo els hi posaria).
També està bé que a l'escola hi hagi escultures i pintures d'artistes locals encara que a jo, com a estudiant, no me mola gens això de que a les aules de secundària no hi hagi finestres a l'altura dels alumnes (Què hagués fet a classe de, per exemple, biologia???).
En tot cas, i tenint en compte que aquest fou el meu col·legi dels 3 fins als 15 anys (12 anys de 18) temps en que em varen tractar molt bé i fins i tot me varen educar en valors com la igualtat, el respecte i tot això, no és d'extranyar que en guardi un grapat de bons records als que es pot sumar una dosi d'admiració pel fet d'esser la cooperativa una forma d'organització social, igualitària i altrusita.
Podria fer una histèria molt llarga explicant coses des de les Trinitàries, la Caritat o el propi Sant Alfons (que encara que fossin convents només vaig tenir una monja de mestra, eh?) amb les estirades d'orella del quasijubilat i entranyable don Toni Sagrera, les caòtiques classes de, per exemple, alemany, les millors classes de religió (que eren bones perquè enlloc de religió eren d'història i d'històries) de Don Guiem que per cert me va montar, abans d'existir la pissarra digital, un peu perquè aquella vetusta càmara enfocàs la pissarra a aquella televisió que amb un filferro endollat al lloc de l'antena mostrava n'Ana Rosa enboirada. En fi, tantes altres coses que no poden ser aqui explicades perquè això seria molt llarg i inclús avorrit i, tanmateix, tothom té les seves històries escolars.
Un apunt per als emprenedors, en aquella zona hi fan falta bars on es puguin fugar els escolars, així com també botigues de golosines o de material escolar. Ara és l'hora.
Tornant al Felanitxer i ignorant la notícia de que na Carraixeta ha abandonat el vaixell (tampoc fa falta embrutar aquest text pseudonostálgic amb notes de política), podriem fixar-nos en que el Bisbat ha canviat un dels pocs capellans raonables, honrats, mallorquinistes i, que no escolten la COPE; el rector Lladó per un altre. Així si que no aniré a missa!
Per altra banda, i tornant a l'esfera educativa de Felanitx, m'agradaria subscriure'm activament al Manifest dels col·legis sobre el Castell de Santueri. Això dels manifests està de moda, es veu.
Un altre dia ja parlaré més del tema i inclús és probable que copii i enganxi el manifest, només diré que crec que hauria de ser una prioritat per a la classe política (s'ha demostrat repetidament que no ho és) salvar el patrimoni històric i cultural del municipi, ja sigui el Castell, el Sindicat, l'estació del tren, el Calvari, entre d'altres.
Finalment, mereix també una breu menció el curiós text de n'Enginyer sobre en Colom, un tema també força apassionant que m'interessa fins al punt de que m'havia plantejat per aquest estiu llegir algún llibre d'aquell de Montuiri (?) per tal de tenir arguments quan li dic a algú de la Península que aquell era del meu poble i s'ho pren a rialles. De totes maneres, sempre puc dir que en Barceló, es pintor, també ho es; encar que hi estigui barallat.
Que per cert, i ja per acabar, xerrant de personatges locals vaig fer es paper d'incult quan, ja fa temps, un company de Barcelona me va afirmar, en haver conegut (crec que l'únic en tot el curs) l'existència de Felanitx, que era el poble del (no record l'honrós l'adjectiu) poeta Bauça.
P.S.: A hores d'ara, encara no se la nota de Sociologia.

5 comentaris:

Anònim ha dit...

Bones! Veig que has arribat a actualitzar! A mem si me'n record de lo que volia comentar... Sa primera pregunta és si estas segur que lo de s'escola ningú més (Ajuntament, Govern, Consell) hi ha posat dobbers.
Què més?? (no me'n record de lo que xerraves...)
Ah! Lo de'n Colom! Diria que s'historiador del que xerres és en Verd.
I en quant a lo del castell des Santueri hi estic totalment d'acord

Joan M. Roig ha dit...

Homo, vull pensar que les institucions han aportat qualque cosa però tractant-se d'un centre concertat, s'ha de comptar amb que han estat els propis treballadors qui han abonat la major part dels euros necessàris. Sense cap dubte.

Unknown ha dit...

Quines casualitats! Cercava una glosa sobre Porreres i m'ha sortit el bloc més histèric que he llegit mai. Potser hi ha un estrany vincle entre en Joan i aquest poble, però mai no sabré les oscures arrels que uneixen els destins per molt que fabuli.
He de dir també que vinc amb l'orgull cooperativista com si l'acabàs d'estrenar després de les generoses paraules que han botat del text als meus ulls. Hauria d'haver pagat entrada, n'estic convençuda. Però ja està bé que amb tanta crisi, es pugui passar una estona tan bona i de franc.
Apropiant-me d'un espai que només em pertany per al·lusions, sí que m'agradaria aclarir en qualitat de sòcia cooperativista d'es Lledoner a la senyora Mica (no tinc el gust de coneixer-la) que l'única institució que ha posat doblers per a l'escola nova és la butxaca dels socis de la cooperativa d'Es lledoner. I no hem pagat una part de l'escola: hem pagat l'escola sencera. Si vol, la podem convidar a desemborsar amb nosaltres, 57 socis si no em falla la memòria, la hipoteca de 30 anys i 2'2 milions d'euros que tenim contractats...
I és que sovint basta demanar les coses per saber-les.
Joan, he fet una subscripció virtual al teu blog. HO sento però l'he trobat fascinant.
Què hi farem!
Una abraçada.
Jero.

Joan M. Roig ha dit...

Ostia que guay! No havia vist aquest comentari i he de dir que m'ha fet il·lusió que t'agradàs el bloc, Jero!
Gloses de Porreres crec que no te'n puc oferir encara que en qualque ocasió inserís una selecció de cançons de fogueró bastant curioses.
Home, lo del vincle entre Porreres, potser hi és amb mu mare, però amb jo... En tot cas, això dels cercadors d'internet provoca coses com aquesta, hi ha persones que hi han entrat amb paraules com "frit de marisc" o "kruschev" o "bus son banya".
En tot cas, repetir que m'ha agradat molt que hagis passat una bona estona (i a més de franc).

Salut!

Anònim ha dit...

Hola Jero, es meu comentari el vaig fer pel fet que me sorpren molt el fet que no hi hagi doblers públics... però bueno, ja veig que no.
En quant a lo de ses gloses en sé una que supòs que ja sabràs:

De damunt Son Salvador
voven Campos i Porreres,
voven ses felanitxeres
que van sense mocador.